tirsdag den 2. august 2016

Min første uge i Australien

Mandag:
Det meste af mandagen blev brugt ombord på flyveren på vej til Brisbane. Jeg landede klokken 19.30 lokal tid og var fuldstændig smadret. Efter at have fået en flaske vand i lufthavnen kørte vi imod Toowoomba. To timer efter ramte vi endelig Toowoomba, og jeg kunne gå ind i huset der skulle være mit hjem indtil søndag. Efter at have fået en kop te og have skrevet til de gamle derhjemme samt til vores rejseguider at jeg var kommet godt frem, var det tid til at gå i seng. Jeg blev MEGA glad da jeg så det var en dobbeltseng jeg skulle sove i :-)



Tirsdag:
Officielt min første dag i Australien. Både Tim og Terri (min counsellor og hans kone) tog på arbejde, så de lod mig bare sove. Jeg vågnede til middag, da Tim kom hjem. Vi fik toast, og bagefter kørte han mig en tur rundt i Toowoomba, både for at se alt det jeg ikke kunne se mandag aften, fordi det var mørkt, men også for at ordne de mest praktiske ting. Jeg fik et australsk simkort (så mit danske nummer er sat på ”standby” det næste år) og jeg fik åbnet en bankkonto, hvor min Rotary klub kan overføre lommepenge hver måned. Jeg fik også et par rigtige australske skolesko. MEGET GRIMME!
Planen var først at få lavet en bankkonto, så et simkort og dernæst tage ud på skolen, men sådan blev det ikke. Vi kunne ikke få en bankkonto uden at have pas, et dansk danskkort og et stykke papir med min australske adresse på. Da vi ikke havde noget papir med adressen var vi nødt til at gå i Telstra – det australske mobilfirma, men de havde ikke tid før klokken 15.15. Så vi var i stedet nødt til at tage hen på skolen først.
På skolen, hvor jeg skal gå, har de en shop, hvor man kan købe skoleuniformerne og skolebøger osv. Vi tog hen til shoppen for at få mine uniformer så jeg var klar til at tage i skole om onsdagen. Jeg tror aldrig jeg har fået så meget tøj på en dag i hele mit liv…. jeg fik 2 sommerkjoler, 2 par strømper, en vinter nederdel, to skjorter, leggins, joggingbukser, træningsbukser, et par idrætsshort, en idrætstrøje, et halstørklæde, en hat, et lille slips og en blazer og sikkert meget mere som jeg ikke kan huske. Derudover bestilte vi også en trøje til mig som man får når man når Senior Year (Year 12). Den er til specielle anledninger! Og det bedste af det hele er AT JEG MÅ TAGE DEN MED HJEEEEEMMMMMMM :-)
Bagefter var det tid til at tage tilbage til Telstra og derefter banken og denne gang lykkedes det!!
Efter vi havde spist aftensmad var det en meget vigtig aften. Finalen på Masterchef Australien blev vist på TV og det skulle vi selvfølgelig se! Det var dog ikke den rigtige der vandt :-(


Onsdag:
Dagen, hvor jeg skulle begynde i skole, men jeg da jeg var syg, fik jeg lov til at blive hjemme og sove. Mig og Lexie (deres hund) sov på hver sin sove :-) Om aftenen kom min Rotary klubs præsident for at spise middag sammen med os. Det var hyggeligt og en god måde at lære ham at kende inden mit første Rotary møde mandag aften.



Torsdag:
Selvom jeg stadig havde et dårligt besluttede jeg mig for at tage i skole. Tim havde lavet en aftale med Sandra – skolens bibliotekar og medlem af min Rotary klub. Hun skulle give mig en tour af skolen og hjælpe mig i gang. Skolen har elever fra Year 7 til Year 12. Jeg er kommet i Year 11 – det vil altså sige at de er omkring min alder men nogle et år yngre. De valgte at putte mig i Year 11, fordi jeg kunne følges med dem resten af året og ind i det ”nye” år (Year 12) uden at skulle skifte efter 4 måneder. Da Tim kom og hentede mig fra skole, tog han mig med ud for at se det hus de er ved at bygge. Det er et stort hus, men jeg glæder mig til at se det endelige resultat i oktober for jeg har i løbet af ugen set på mange tegninger og planer af både hus og have.
Til aftensmad lavede vi en pizza konkurrence. Den der lavede den bedste pizza vandt (æren) og som det rare menneske Tim er lod han mig vinde hahah.




Fredag:
Selvfølgelig begyndte dagen med skole….. eller det vil altså sige mine dage begynder klokken 2 om morgenen hvor jeg vågner pga. jetlag, sygdom og hjemve. Indtil klokken bliver 7-8 hvor resten står op læser jeg, skriver lidt og bruger al min data for de har ikke internet. Når de står op får vi morgenmad og te.

I dag var min første dag i skoleuniform. Det var meningen at jeg skulle have haft den på om torsdagen men damen i shoppen glemte at give mig min nederdel, så jeg var nødt til at have mit idrætstøj på, hvilket faktisk ikke gjorde mig noget for det var meget behagligt.
Om aftenen kom Bridget (datteren der var på udveksling i Danmark) sammen med hendes kæreste for at overnatte hos os. De havde været til bryllupsforberedelse hos med deres venner, som bor i Toowoomba.


(min vinter skoleuniform)

(sportsuniformen)


Lørdag:
Jeg er normalt ikke en morgenperson, men det er jeg åbenbart, når jeg har jetlag så jeg sad oppe til meste af natten og morgenen, fordi jeg ikke kunne sove. Jeg fik cirka 4 timers søvn! Da hele huset vågnede selv Kimberly (katten) og Lexie (hunden) hjalp Bridget og Terri mig med at vælge fag til skolen. Jeg skulle vælge 7 fag og det blev: biologi, matematik, kemi, Science 21, fransk, religion og engelsk.


Vi kørte til Highfields som er en bydel af Toowoomba cirka et kvarter til en halvtime fra hvor vi bor. Village Green er et lille område med en café og små butikker med kunst, souvenirer og andre specielle ting. Vi fik frokost på cafeen ”The Chocolate Village”. Vi sad uden for i det dejlige solskinsvejr. Frokosten var en form for fødselsdagsmiddag til Bridget, der havde fødselsdag i onsdags.  Bagefter kørte vi hjem igen, da Bridget og Thorbjørn skulle tilbage til Brisbane. Da de var taget afsted kørte Terri og jeg til det lokale supermarkedet / shopping center for at købe noget varmere tøj til mig. For 150 kr. fik jeg sæbe, et par joggers, mega søde kanin hjemmesko og en varm trøje….. så lad os bare sige at jeg var MEGET tilfreds :-)





Da de var taget afsted kørte Terri og jeg til det lokale supermarkedet / shopping center for at købe noget varmere tøj til mig. For 150 kr. fik jeg sæbe, et par joggers, mega søde kanin hjemmesko og en varm trøje….. så lad os bare sige at jeg var MEGET tilfreds :-)

For at holde mig vågen tog jeg med hen til hundeparken sammen med Terri og Lexie. Der var så sindssygt mange forskellige hunde og jeg mødte nogle af Terris veninder.
Da vi kom hjem fik vi aftensmad og bagefter tog vi i biografen for at se James Bourne. Jeg må ærligt indrømme, at det var en kamp for mig for at holde mig vågen, men jeg klarede mig igennem hele filmen uden at falde i søvn! Da vi kom hjem passede tiden med Danmark og jeg fik sagt hej til mor og far – selv uden at stortude :-)





Søndag:
I dag var det store flytte dag! Dagen startede virkelig godt….. jeg vågende klokken 7 efter en hel nattesøvn WUHU! Vi skulle hente Mairead – deres yngste datter – hos en af hendes veninder for at tage til morning tea med hende. Hun havde været til 21 års fødselsdag i Toowoomba og havde lige tid nok til at mødes med os.
Jeg mangler nu kun at møde Roisin deres mellemste datter. Da vi kom hjem skulle jeg pakke alle min ting ned, så jeg var klar til at køre over middag! Jeg er godt klar over at det meste er skoleting, men jeg synes stadigvæk at jeg har fået 15 kilo ekstra med i den sidste uge!
Vi havde en aftale med Steve og Trish min første værtsfamilie omkring klokken 2.30 (14.30), men fordi der var Netball finale mellem Queenslands Firebirds og New South Wales Swifts var vi lidt forsinkede. 
Selvom jeg ikke fatter reglerne for netball var det faktisk en meget interessant kamp og heldigvis vandt Queensland Firebirds :-D

Vi fik eftermiddags kaffe hos Steve and Trish og lige pludselig var det tid til at Tim og Terri skulle køre og jeg skulle blive her. For at være ærligt gav det mig lidt en klump i halsen at skulle ”overdrages” nu hvor jeg havde fået et virkeligt godt forhold til dem og nu hvor jeg endelig følte mig hjemme der. Jeg var ved at græde men gjorde det heldigvis ikke!

Resten af dagen blev brugt på de officielle værtsfamilie spørgsmål *ruller med øjnene* og på at pakke ud.

Og så var den første uge i Australien ved at være forbi….

Ingen kommentarer:

Send en kommentar