mandag den 8. august 2016

Skolen og min første værtsfamilie


JEG BEKLAGER MIT DANSK.... JEG ER VED AT BLIVE AUSSIE SÅ MIN ORDSTILLING OG MIT SPROG ER UNDERLIGT OG DET BLIVER KUN VÆRRE........

Folk spørger mig hele tiden om jeg er færdig med skolen, om jeg skal hjem i Year 12 eller hvor jeg går i skole. Det er svært at forklarer for der er stor forskel på skolerne i Australien og i Danmark, men samtidigt minder det meget om hinanden.
St. Ursulas College er som tidligere nævnt for Year 7 til Year 12. I Danmark ville det være 7. klasse til 9. klasse – derefter 10. og så til 2.g på gymnasiet. I min optik er niveauet her dog under det i gymnasiet – især hvis det svarer til 2.g. Nogle af de ting de lærer i undervisningen i den uge jeg har været her lærte jeg i 8.- 9. Klasse, så jeg er meget overrasket!

Jeg skal ærligt indrømme, at jeg frygtede skolen en smule, da jeg fandt ud af, at det var en katolsk pigeskole. Jeg ved ikke hvad jeg var værst – at det kun er piger eller at den er katolsk. Men for at være ærlig viser det sig ikke at være så slemt som jeg havde regnet med.

SKOLEN
St. Ursulas college er en af MANGE high-school’er her i Toowoomba. Fordi Toowoomba ligger centralt mellem Brisbane og byerne til vest, kommer mange børn til Toowoomba for at gå i skole. Ligesom i Danmark findes der både statsejede og private skoler. Jeg snakkede med Trish (min værtsmor) om hvor stor forskellen er og hun siger at jeg har 3 ugers mere ferie fordi jeg er på privatskole. Hendes børn gik alle på statsejede skoler så hun er lidt skeptisk hvad det angår privatskoler. FULDSTÆNDIG LIGESOM FOLK I DANMARK!

St. Ursulas college blev grundlagt i 1932 af Ursuline nonner og det giver derfor god mening at det er en skole kun for piger. Skolen er stærkt påvirket af historien om Jomfru Angela Merici (jeg har været der i en uge og jeg har allerede hørt historien flere gange).
Skolen er ikke kun for dags-elever, men er også en kostskole. Det vil sige at hvis piger kommer langt ude fra kan de komme og bo i nogle huse der ligger ikke langt fra selve skolen.
På skolen er der cirka 800 elever fordelt ud over 6 årgange. Dette er både dags-elever og kostskole piger, men kostskole-pigerne findes ofte i YEAR 11/12.

Skolen har mottoet Serviam – I will serve (jeg vil tjene). Når piger begynder på skolen får de et badge. Det gjorde jeg ikke, men jeg fik det overleveret af ”formanden” for Year 11, da vi var til årgangsmøde. 
På badget kan man se et kors. Korset symboliserer Jesus liv, død og genopstandelse. Jesus var forpligtet til at tjene værdighed og værd over for andre mennesker, selv til døden. Piger der har badget på skal derfor udstråle hendes kristne liv, glæde og selvtillid. Badget skal bæres hele tiden.  Mere katolsk bliver det ikke. Hver gang vi samles (på nær til timerne) beder de en bøn, og når hele skolen samles til Assembly
Jeg har fundet ud af at der findes Ursuline skoler over det meste af verden.

Jeg har fundet ud af at der findes Ursuline skoler over det meste af verden.

MIN HVERDAG PÅ SKOLEN 
Min skoledag begynder klokken 8.30 hvor jeg skal til PC – pastoral care. PC er en gruppe af piger på tværs af årgangene som mødes hver morgen ingen timerne begynder, for at sige god morgen, spørge hvad vi har lavet i weekenden eller lære at tælle til 10 på dansk! ;-)
I min gruppe er vi cirka 20 piger fra YEAR 7 til YEAR 12. Hver morgen på nær torsdag mødes vi oven på biblioteket for at snakke inden vi skal til time. Torsdage har vi lang PC, og mødes i stedet til middag og hygger os i en halv time. Jeg var så heldig at få Sandra som PC lærer (medlem af min Rotary klub og min ”vejleder”), så hvis der er noget jeg ikke ved er eller bare generelt er forvirret (det sker tit) så spørger jeg bare hende. Udover at snakke, lærer jeg også pigerne at snakke dansk (en smule dansk) og indtil videre er vi nået fra 1-3 og så har de lært ordet vulkan. Så det går faktisk meget godt! Når vi har lang PC for vi også altid et eller andet lækkert! Sidste gang fik vi Tim Tam – (Wikipedia: En Tim Tam består af to lag chokoladekiks separeret af lys chokoladecremefyld og dækket af et tyndt lag chokolade – lavet i Australien) De smager såååååå godt! I denne uge fik vi popcorn, fordi vi har vores egen mini-popcorn maskine. OG NÆSTE GANG FÅR VI MILKSHAKES!!
Efter PC skal vi hver i sær til time, og mødes ikke igen før sidst på dagen for at sige forsat god dag og for at rydde lidt op.
Da jeg valgte fag valgte jeg: biologi, matematik A, Science 21, fransk, kemi, religion og engelsk. Religion og engelsk var obligatorisk, men ellers kunne jeg selv frit vælge. Da jeg skulle vælge fag fortalte Mrs. Collins (Leder af YEAR 11) at jeg kunne fravælge et af fagene og i stedet bare sidde på skolens bibliotek i de timer og lave lektier – det er en form for time de kalder STUDY. Jeg fravalgte biologi og bruger nu de timer på biblioteket, hvor jeg laver lektier så jeg ikke behøves at gøre det når jeg kommer hjem.

Matematik A:
I modsætningen til Danmark er matematik A her et ”nemmere” fag. De har Matematik A, B, C og det nemmeste som jeg sjovt nok ikke kan huske hvad hedder. Matematik A og B er næsten det samme niveau, dog har A mere sprog og tekst end B har, hvilket jeg ikke vidste da jeg valgte det L For at få Matematik C skal man have Mat B – hvilket ikke giver nogen mening overhovedet! Deres system her er forvirrende.

Science 21:
Faget er en blanding af fysik, kemi, biologi og matematik. Vores fokus i dette semester er forbrydelser… så vi arbejder med DNA, insekter og spor.

Fransk:
Fransk er ligesom derhjemme og cirka samme niveau. Det er dog svære for mig når jeg først skal oversætte fra fransk til dansk og bagefter til engelsk…. det bliver forhåbentligt nemmere med tiden.

Kemi
I kemi laver de lige nu en stor rapport EEI, så de er ved at lave deres forsøg. Jeg skal ikke lave rapporten (håber jeg da ikke) så jeg går bare rundt og ser hvad folk laver og får nogle flere venner.

Religion
Religion er et obligatorisk fag – så jeg var lidt nødt til at tage det. Indtil videre har vi bare set film om ”godt og ondt” med fokus på at det frygtelige der er sket her Australien med drenge der bliver udsat for vold. Da religion er et fag man ikke kan bruge for at komme ind på universitet her i Australien er der ingen der tager det seriøst. Jeg tror for at være ærlig heller ikke at læreren tager det specielt seriøst når hun bare sætter forskellige dokumenterer og film på.

Mit skoleskema for min anden uge på skolen. Det er de samme timer hver uge dagene ændrer sig bare. 


Engelsk
Engelsk er også et obligatorisk fag. Jeg har allerede fået en yndlingslærer og det er min engelsk lærer. Jeg har aldrig set en mand så glad som da han mødte mig. Han smiler hele tiden og er meget tålmodig. Den anden dag havde en af pigerne jeg både har engelsk og kemi med, taget Lamingtons (en australsk kage – en svampet kage dyppet i chokolade med kokos overtrak) med fordi jeg aldrig har fået dem før. Han gav os lov til at spise dem…så ALLE kiggede på mig da jeg tog en bid, selv min engelsk lærer som bare begyndte at grine. Det meste af den time gik med at spise kage og stille mig spørgsmål om det.

På mandag tager jeg med Sandra hjem efter skole – det skal jeg næsten hver mandag efterfølgende. Hun skal nemlig også til Rotary møde, så jeg kan ligeså godt tage med hende i stedet for at vente på at Steve får fri og kan kører mig hjem klokken 5 for at være til Rotary møde klokken 5.30. Tirsdag, onsdag og torsdag henter Trish mig når hun får fri omkring klokken 4 og fredag har hun fri så der kommer hun når jeg har fri 3.10.
Jeg har normalt fri klokken 3.05, men torsdag er det allerede klokken 2.50.
(Jeg skriver tider på ”australsk” for det har jeg vænnet mig til nu)

MIN FØRSTE VÆRTSFAMILIE
Som jeg skrev i mit tidligere indlæg flyttede jeg søndag ind hos min første familie. Jeg frygtede det virkelig og ønskede egentligt bare at blive hos Tim og Terri resten af året, men jeg skal have 3-4 forskellige værtsfamilier så jeg var ligesom lidt nødt til det.
Familie består af Trish (55), Steve (57) og Blake (22) – derudover har de også to døtre der bor i Brisbane Emma og Elana begge i slutningen af 20’erne.  Steve arbejdet inden for landbruget – ikke som landmand men han producerer korn til dem. Hans speciale er majs….. jeg har sagt til ham at han ville elske Danmark, for han cykler også!
Trish er primary skolelærer dvs. hun underviser fra Year 1 til Year 6. Hun er musik lærer.
Blake går lige nu på universitet her i Toowoomba. Han læser til lærer. Det universitet han læser på er meget prestige fyldt og mange søger ind der. De har derfor lavet en online side hvor man kan sidde hjemme og se timerne og dermed arbejde hjemmefra. Han er derfor hjemme næsten hele tiden – dog sidder han foran sin computer.

Jeg var sikker på da jeg flyttede ind at der ville gå laaaaang tid før jeg faldt til og blev en del af familie, men der er kun gået nogle få dage og jeg føler mig allerede godt tilpas her. De har taget imod mig med åbne arme og et smil!












Ingen kommentarer:

Send en kommentar