søndag den 11. september 2016

Min fødselsdagsuge

Fejringen begyndte allerede torsdag (1/9), hvor en af pigerne fra min PC gruppe havde bagt en fødselsdagskage til mig. Fordi Sandra var væk det meste af ugen (hendes far døde) sad vi nedenunder i biblioteket i vores lange PC time. 
De sang fødselsdagssang for mig, og jeg fik lov til at puste lyset ud på kagen.





Jeg bør nok fortælle jer hvad der også skete den dag. Det var en meget stor dag for min skole. Jeg ved ikke om I nogensinde har hørt om Lorna Jane (det havde jeg ikke før jeg så hende), men hun er en kendt australsk (født i England) kvinde, der sælger sportstøj under sloganet ”active living”. Lorna Jane kom til vores skole den torsdag for at fortælle om sig selv og om sin karriere. Der var cirka en halv times spørgerunde med hende, og så overtog en af hendes hjælpere ”showet”, fordi vi selvfølgelig skulle være aktive. 

Den dag var det også ”free-dress-day”, hvilket ville sige at vi selv måtte vælge hvad vi skulle have på. Vores tøj skulle dog være sportsrelation, og så skulle vi lave en gold-coin donation (give 1 dollar – som gik til et godt formål). Alle var så spændte på at se hende, men jeg ingen anelse om hvem hun er. Jeg fandt dog ud af, at hun igennem 15 år har solgt MEGA DYRT sportstøj over hele verden (jeg ved ikke om hun har en butik i Danmark).  
Da vi alle var blevet godt svedige, fik vi lov til at gå til PC, men inden skulle vi lige have en gratis gave fra Lorna Janes Collection – et armbånd med ordene ”active living”. Prisen stod stadigvæk på æsken, så vi kunne se at de normalt kostede 15 dollar (75 kr). 75 kr for et undskyld mit sprog men lort plastikarmbånd... hvor dumme er folk lige!!!!

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 

Min fødselsdag var mandag den (5/9) og som I nok kan regne ud betød det Rotary møde den aften, men det betød også skole. Min dag startede klokken 6.45, hvor jeg stod op og tog min ”elskede" sommer uniform på for første gang! 


Da jeg kom nedenunder sang mine værtsforældre fødselsdagssang for mig og jeg åbnede pakken, som min værtsmor havde hentet på posthuset om lørdagen. Jeg var så glad, da jeg åbnede pakken og så mindre pakker og breve fra både mine forældre, søster og mormor & morfar! Det var så fantastisk, og jeg var så glad for at de havde tænkt på mig, selvom jeg er på den anden side af jorden og det ikke ligefrem er det nemmeste at få noget frem. MANGE TAK <3




Da jeg havde spist morgenmad og smurt min madpakke, kørte min værtsfar mig til skole.
Jeg kom ind på skolen og forventede ikke det store overhovedet, men jeg blev glad, da jeg fik min første lykønskning i PC af Allanah – pigen som bagte kage til mig!
Jeg havde STUDY i første modul, så jeg havde lidt til at øve mig på min engelsk præsentation som jeg skulle lave efter morning tea…. :-(
Efter STUDY havde jeg fransk, men da der var mundtlige eksaminer, så os der ikke var til eksamen kunne lave lektier. En af pigerne fra den gruppe jeg ”går med” – Michaela gav mig en gave. Det var en bamse – ved navn Honk (intern joke) samt australsk chokolade :-)

Da det blev morning tea mødtes jeg med Kate, Michaela og de andre piger. Kate, som jeg tidligere har fortalt om, var mere spændt på min fødselsdag end jeg var, så det var det eneste hun snakkede om ugen op til. Olivia (en af de andre piger) havde taget donuts med og Kate havde taget Toblerone, så vi havde en ekstra god morning tea :-)


Selvom det var hyggeligt kunne jeg ikke tænke på andet end min engelsk præsentation jeg havde efterfølgende! Jeg skulle lave en præsentation i cirka 6 minutter om ”Cultural Diversity”.
Da vi kom til engelsk var jeg virkelige nervøs, men da det blev min tur, sang de alle sammen fødselsdagssang for mig, og Kate fortalte dem om de danske fødselsdagssange (den med instrumenterne) som hun elsker efter jeg spillede den for hende den anden dag. Hun synes, at den gør folk glad, så hun synger den hele tiden – eller i hvert fald forsøger :-)
Jeg klarede mig igennem min præsentation og var utroligt lettet, da det var overstået. Kate sagde at jeg gjorde det virkelig godt og at jeg fik hende til at grine. For at gøre det hele bedre ville alle selvfølgelig høre den danske fødselsdagssang, så i stedet for at gøre mig selv til grin ved at synge, fandt jeg en video på YouTube med Lukas Graham.

Efter skole skulle jeg have været med Sandra hjemme, men da hendes far skulle begraves den dag, tog jeg med Kate downtown – vi gik ned til butikkerne (Toowoombas gågade) og til Grand Central.
Vi fik afternoon tea på Cioccolato – en chokolade cafe, hvor vi fik de lækreste kager. Jeg fik en cheesecake med bær, og Kate fik en chokoladekage med chokolademousse.  
Da Kates kage var tung og sød, og min var mere syrlig, delte vi.  Det var den bedste kombination. Vi var så mætte, at vi var ved at eksplodere, da vi forlod cafeen!





Min værtsmor kom og hentede mig i Grand Central klokken 4.45. Jeg havde Rotary møde klokken 5.30, så jeg kunne lige nå hjem og klæde om, inden jeg skulle afsted igen.
Da jeg kom til mødet forløb det hele bare som det plejede – jeg fik dog min ”fødselsdagsgave” fra banken – mit kort (som jeg har ventet på siden den 25. juli).
Da vi skulle have dessert sagde præsidenten: ”I dag er en meget speciel dag. Selvom Toowoomba er meget langt væk fra Danmark er det alligevel en dag der er værd at fejre” – jeg vidste med det samme hvad det betød…
Min værtsfar kom gående ud med en kage. De sang alle fødselsdagssang for mig. Jeg fik hvad jeg blev lovet :-)





Den aften, da jeg kom hjem gik jeg op på mit værelse for at skype…. Først ringede Frida, Cecilie og Stine (mine veninder siden børnehaven) for at ønske mig tillykke! Opkaldet varede lidt længere end forventet, og det endte med at jeg var med til deres biologi time ehehe, så lærte jeg da også noget den dag….!



Da jeg var færdig med at snakke med dem, ringede mine forældre, og så fik jeg også snakket lidt med dem! Da opkaldet var færdigt, gik jeg nedenunder for at snakke med min værtsfamilie. 
De havde købt en fødselsdagsgave til mig. Jeg fik en koala bamse af Blake, og en lyserød notesbog (som jeg selv har valgt hehe), en pin for Toowoomba og et lille håndklæde af resten af familien. Det var så sødt af dem :-)













_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  

Tirsdag aften blev også brugt på at fejre min fødselsdag. Vi tog ud for at spise på den thailandsk restaurant Thai on High. Med vi mener jeg Tim og Terri (mine counsellor), Steve, Trish og Blake (min første værtsfamilie), Wendy og Steve (min næste værtsfamilie), Karina og Harris (Rotary camp) og jeg. Jeg fik flere gaver :-) JEG ELSKER GAVER!
Af Tim og Terri fik jeg en body lotion, shampoo og conditioner og af Karina og Harris fik jeg en flyvende kænguru og australsk slik. Pretty cool :-) 



Vi fik ekstremt god mad – til forret fik vi forårsruller. Til hovedret fik vi 4 forskellige retter som vi delte: kylling, fisk og skaldyr, lam og bøf. Til dessert havde min værtsmor købt en kage, som hun inden havde afleveret (uden jeg så det) sammen med nogle lys. 


De kom ind med kagen, og de sang alle fødselsdagssang for mig. Det var endnu en god aften.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 

Onsdag besluttede jeg mig for at bage kage da jeg kom hjem fra skole. Jeg lavede min søsters fantastiske chokoladekage, og det blev en succes. Jeg lavede to bradepander – en til skole og en til min familie. Jeg havde lidt problemer fordi de ikke har vaniljesukker og tykmælk her, men jeg fandt ud af det :-)



_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Torsdag havde vi årgangsmøde – hvilket vil sige at hele fra 11. årgang mødtes (i et alt for lille rum til 140 mennesker). Vi skulle vælge en sang til 12. årgangs dimension – vi valgte History med One Direction hehehe GLAD :-) Vi fejrede også alle dem som havde fødselsdag i august og september, men de glemte mig, så jeg fik hverken fødselsdagssang eller chokolade ØHV. Men Kate synes, at jeg skulle lære alle den danske fødselsdagssang, og det synes lærerne sjovt nok også var en god idé. Jeg skulle op foran 140 mennesker og forsøge at lærer dem dansk. Men jeg ved ærlig talt ikke havde de havde regnet med, for de synes det var for svært. Jeg forsøgte i stedet for at lære dem at sige tillykke med fødselsdagen, men jeg gav op. De er umulige! Så jeg satte mig ned igen STADIG UDEN CHOKOLADE….
Vi lavede igen en runde hvor man sagde en persons navn og hvad man respekterede ved dem. Kate sagde, at hun respekterer mig, fordi jeg er taget til et andet land og tør være mig selv – det var så sødt OG JEG FIK CHOKOLADE :-)
Jeg havde taget den kage jeg bagte om torsdagen med, men da vi ikke havde lang PC kunne jeg ikke give den til min PC. I stedet tog jeg den med til Interact møde – Interact er det samme som Rotary, men er for unge mellem 12-18. De prøver at gøre en forskel i deres skole ved at lave forskellige arrangementer for og uden for skolen. De er sponsoreret af en af Rotary klubberne i byen. De elskede kagen og ville vide hvordan jeg havde lavet den og hvad jeg brugte i stedet for de danske ingredienser. Jeg havde en del kage tilovers, så jeg gik tilbage til "min gruppe" fordi jeg havde lovet Kate kage.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 

Fredag havde jeg igen skole. Jeg havde en fransk lytte eksamen, som jeg skulle lave, men ellers havde jeg ikke de store planer for dagen. Jeg havde ikke nogle seriøse timer (ud over fransk), fordi de skriver opgaver i de fleste af fagene – så jeg besluttede mig for at se en film i stedet for. Min fransk eksamen gik ikke så godt som jeg havde håbet, men da jeg ikke kan bruge den til noget og de er 1-2 år foran mig i faget, var det okay.
Den aften facetimede jeg min mor og mormor for at sige hej – det var rart at snakke med dem igen.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Lørdag sov jeg længe, hvilket var virkelig dejligt. Da jeg stod op kunne jeg ikke se noget ud af vinduerne, fordi det var så tåget. Pludselig begyndte det at regne – og det var ikke fin regn! DET STOD NED I STÆNGER og sådan fortsatte det det meste af dagen. 



Da min værtsforældre kom hjem fra deres kaffeaftale, slappede vi af for det var overhovedet ikke vejr til at lave noget som helst. Deres kaffeaftale var sammen med nogle venner de har haft siden de var unge. Deres ældste barn (vennernes) spiller professionel rugby og han skulle spille finale i dag imod Dalby. Jeg snakkede med mine værtsforældre om at tage ud for at se kampen HVIS DET STOPPEDE MED AT REGNE.

Da kampen først begyndte klokken 3.30, havde vi god tid til at lave absolut ingenting.
Min værtsfar arbejder med majs og han har længe lovet mig at lave popcorn ud af ”hans” korn og det gjorde vi!!! Vi lavede dem på panden og så dem poppe. Det var lækkert!
Da klokken var ved at være 3, var det heldigvis stoppet med at regne. Så min værtsfar og jeg tog til Rugby kampen. Vi mødtes med Eva og Rob (deres venner) og Eva forsøgte at forklare mig spillet, men jeg er stadig forvirret. Det er en meget kompliceret sport, men det var meget interessant. 



Jeg havde fået nok af Rugby den aften, så jeg så tv med min værtsmor, i stedet for at se Rugby (Australien mod Sydafrika) den aften.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 

Søndag havde jeg lavet en aftale med Kate, Emily og Genevieve (fra min skole) om at mødes, fordi de også ville fejre min fødselsdag. Vi skulle mødes udenfor Park House (en cafe jeg har besøgt med min værtsmor) klokken 11.30.

Jeg stod op klokken 8, fordi jeg havde aftalt med min værtsfar og bror, at vi skulle bestige Tabletop.
Tabletop er et bjerg lidt uden for byen. Bjerget er 700 meter højt HVILKET VIL SIGE AT DET ER HØJERE END DET HØJESTE PUNKT I DANMARK!!!
Vi stod foran Tabletop klokken 8.45 – vi tog afsted tidligt for at undgå de bagende sol. Da jeg kommer fra flade Danmark har jeg ingen fornemmelse for hvor høj et rigtig bjerg er (det konkluderede min værtsmor og jeg), så jeg troede at klatre Tabletop ville være en leg, men det kan jeg fortælle jer at det OVERHOVEDET ikke var. Jeg troede jeg skulle dø et par gange og min astma medicin blev også nødvendig, for det var ikke bare en almindelig stig. 
Vi skulle først bestige en masse store sten op af en skråning, der næsten var lodret. Så kom vi til et lille stykke som var normal sti, hvor vi kunne tage det lidt roligt, men så kom de kæmpe sten som vi skulle klatre over. Da vi nåede op på toppen troede jeg det var det……. meeeeeen vi var ikke engang noget til det ”rigtige bjerg” endnu så vi skulle nedad igen for at komme til Tabletop. Da det igen gik opad skulle vi gå på løse sten. Det var hårdt, men det værste var ikke overstået for det havde dagen forinden regnet en del, så nogle af stenene var våde hvilket gjorde det endnu værre. Efter vi klarede igennem de løse sten, kom vi til en skrå "væg" der 75 grader lodret. Vi skulle klatre op ad stenene der dannede muren, hvilket var farligt (sig det ikke til mine forældre), men vi kom til tops! 



Vi gik hele vejen rundt på toppen og holdte et par vandpauser, og så var det ellers den samme vej ned igen……
Men vi kom helskindet ned og jeg svor at jeg ikke ville gøre det igen (men vi får at se).





Vi var på fast grund igen klokken 10.45, og så var det ellers bare at komme hjem med mudrede sko og det hele. Jeg skulle nå at klæde om inden min aftale klokken 11.30.

Det var meningen at vi skulle spise frokost i Park House, men der var så mange mennesker at vi besluttede os for at gå ind i byen og finde et sted. Vi spiste frokost på Sofra Turkish Cuisine – som i nok kan gætte er en tyrkisk restaurant. Vi bestilte en vegetar pizza, en pizza med kylling, en salat og lam Vi fik 4 tallerkener så vi kunne dele og det smagte alt sammen vidunderligt! <3


Jeg fik en fødselsdagsgave af dem. De ved hvor meget mine halskæder betyder for mig så de gav mig endnu et vedhæng – en lille koala til minde om dem og Australien.

Efter vi var mætte gik vi til Queens Park for at prøve legepladsen…. så modne er vi nemlig. Jeg havde taget min selfie-stang med hvilket de synes var vildt underligt. DE kaldte mig en turist og så snart de så nogle "rigtige" turister, sagde de at det var min flok. Vi gik efterfølgende ned i byen igen for at købe is. Jeg købte en is med to kugler – hindbær og chokolade. Vi gik derefter til Grand Central, hvor vi gik rundt indtil vi hver især blev hentet.









Som i nok kan høre jeg har jeg haft en fantastisk uge sammen med fantastiske mennesker :-) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar