tirsdag den 20. september 2016

September Camp

Endnu en fantastisk weekend med udvekslingsstudenterne og Rotary er overstået.
I weekenden den 16-18. september mødtes alle udvekslingsstudenterne både rebounds, inbounds og outbounds.
  •        Rebounds er dem som lige er kommet hjem fra deres udvekslings år – der var et par stykker af dem – cirka 10. De repræsenterede det land de havde været i såsom Sverige, Østrig, Schweiz, Tyskland osv. Der var endda en pige der havde været i Danmark.
  •     Inbounds er blandt andet mig. Vi er dem som er kommet til Australien fra hele verden. Vi var 12 denne gang, eftersom pigen fra Taiwan endelig var kommet.
  •     Outbounds er dem der skal ud til januar. Der var en del af dem! Der var blandt andet to piger, der skal til Danmark.



Vi mødtes i James Byrne Centre i Highfields fredag aften klokken 6.30. Min værtsfar kørte mig derud, men da det var mørkt og der er mere end et par huse derude, blev vi lidt forvirrede. Vi kørte rundt og spottede et hus med en masse mennesker, men det var alle sammen gamle damer og de havde alle sammen et strygejern, så det passede ikke helt med Rotary YOUTH Exchange.
Wendy, min chairman for distriktet, kom heldigvis ud på parkeringspladsen for at hente os. Min værtsfar kørte hjem, og jeg gik med Wendy hen til det værelse der var mit resten af weekenden. Min værelseskammerat for weekenden var Tzani – en af pigerne, der skal til Danmark.

Vi var i alt cirka 35 udvekslingsstudenter – 12 inbounds, cirka 10 rebounds og resten var outbounds. Derudover var der cirka 20 Rotary medlemmer.

Fokus for weekend var outbounds. Os inbounds og rebounds var der faktisk bare for at hjælpe dem på vej til at få det bedste år og forbedre dem på det der kan gå galt.

Fredag aften, da vi skulle mødes blev vi samlet vi i den sal, der hører med til centeret. Jeg fik sagt hej til alle inbounds samt Karina, Harris og Patrick – det var skønt at se dem alle sammen igen. Rotary medlemmerne havde sluttet Just Dance til så nogen kunne danse løs, imens resten af os snakkede.

Som i nok kan huske fra mit sidste blogindlæg, fik jeg en flyvende kænguru af Karina + familie i fødselsdagsgave, og det viser sig at man også kan købe en flyvende koala. Hun havde købt koalaen, så den havde vi det sjovt med indtil vi skulle spise.
Da de fleste var kommet fik vi pizza. MASSERE AF PIZZA! Mere pizza en nødvendigt for at være ærlig…….
Efter vi alle havde spist, gik vi op i salen igen og så begyndte campen officielt. Vi startede med at blive delt op i grupper med 3-4 i hver. Jeg kom sammen med Sarah (rebound fra Tyskland) og Travis (outbound til Brasilien). Vi skule stille hinanden spørgsmål og på den måde lærer hinanden at kende. Ud fra deres svar skulle vi så stille os op foran de andre og fortælle noget vi ikke vidste om dem, hvilket var nemt for jeg kendte ingen af dem i forvejen.
Vi lavede også nogle runder, hvor vi skulle vælge hvad vi bedst kunne lide fx sommer eller vinter. Hvis vi bedste kunne lide vinter skulle vi gå til den ene side af rummet, og hvis vi bedst kunne lide sommer skulle vi gå til den anden side af rummet. Sådan fortsatte det…….
Vi lavede nogle forskellige lege resten af den aften. Vi øvede os også på en vores YEP sang, som vi skulle synge foran forældre og counsellors søndag formiddag.


Vi lavede også nogle ting vi svor vi ikke måtte fortælle. Hvad der sker på camp bliver på camp, men hvis jeg bare siger Never Have I Ever så kan i nok godt regne det ud!



Den aften samledes vi i nogle grupper på værelserne. Os inbounds havde vores egnen lille mini fest sammen med nogle få af outboundsene. Vi har lavet en tradition at en person tager snacks med på campen, og vi sidder på et værelse og hører musik og spiser. Vi snakkede bare om forskellige ting og nød hinandens selvskab.

Sonja og jeg


Paul fra Østrig 

Squad goals :-)

Paul, mig og Sonja

Heloise og jeg 

Vi skulle være på vores egne værelser til midnat, hvor lyset skulle være slukket. Jeg snakkede lidt med min roomie om Danmark og klokken var nok 1, da jeg faldt i søvn…

Den næste morgen havde vi sat vores vækkeur til klokken 6, men klokken 6.15 hvor jeg stadig lå i min seng, blev vi vækket af reboundsene, der løb rundt og bankede på dørene, spille høj musik og det værste af det hele de havde skaffet sig lufthorn. Jeg kan ærligt sige at vi alle havde lyst til at kvæle dem! Lufthorn og dårlig høj musik samt råb og skrig er den VÆRSTE måde at vågne på ISÆR NÅR MAN IKKE ER MORGENMENNESKE!!!!!! De vækkede os for at lave morgenmotion. Vi skulle løbe rundt lave nogle andre aktiviteter for at vågne. Nogle af os nåede at klæde om inden, men andre løb rundt i nattøj. Frygtelig måde at starte dagen på!!

Vi havde hver især forskellige opgaver i løbet af weekenden. Jeg var på morgenmad søndag morgen, så jeg havde intet at bekymre mig over hele lørdag.
Efter vi havde fået morgenmad skulle vi igen samles i salen. Vi skulle hjælpe outboundsene med deres teknikker, når de skal holde taler. De havde hver især fundet på et emne som de skulle snakke om, og de havde ud fra det emne lavet en tale. Nogle af dem klarede det virkelig godt og var velforberedte, andre klarede det knap så godt. Da talerne var færdige skulle vi danse J
Rebounds og Outbounds lærte os inbounds The Netbush Dance (google den), så det havde vi det sjovt med.
Efterfølgende skulle vi have Scenario Session. VI blev delt op i grupper og hver gruppe havde et Rotary medlem som vejleder. Hver gruppe fik 2 kort med nogle scenarier. Ud fra scenarierne skulle vi fortælle hvordan vi ville tackle dem og finde på en løsning. Dette var for at hjælpe outboundsene.
Bagefter var det morning tea :-)


Efter morning tea havde vi igen scenario session… JUBI :-I Jeg kom i gruppe med en rebound, der var i Sverige. Jeg forstår normalt ikke svensk, men jeg vi havde en god samtale med ham på dansk/svensk. Vi gjorde det dog kun, når der ikke var nogle rotarianer i nærheden for vi måtte ikke snakke andet en engelsk på campen. UPS!
Vi blev efterfølgende samlet og snakkede fælles om, hvordan vi ville tackle problemerne vi havde fået på kortene. Vi så også videoen: Lookup, som handler om sociale medier! Vi snakkede også om First Night spørgsmålene og at det er meget vigtig at vi benytter dem.
Bagefter var det frokost! Vi fik SÅ MEGET mad i løbet af weekenden at vi flere gange ikke var spiste fordi vi var sultne, men bare fordi der var mad!

Dernæst blev alle inbounds og outbounds samlet, fordi vi skulle se nogle Youtube videoer (så moderne) om udveksling. Vi så blandt andet en video en pige fra USA havde lavet. Hun var udvekslingsstudent gennem Rotary til Tyrkiet og hun var blevet sendt tidligt hjem, fordi hun ikke fulgte reglerne! Det var en god måde, at se hvor store konsekvenser man kan få hvis man ikke følger reglerne.

Vi blev efterfølgende delt ud i landegrupper. Jeg svarede på alle de spørgsmål de to piger, der skal til Danmark havde. Det var så underligt at være ”den kloge” og fortælle dem om mit hjemland, men jeg tror og håber at jeg klarede det meget godt!
Bagefter var det afternoon tea – aka mere mad!! :-)

Efter afternoon tea blev os inbounds samlet i salen. Rotarianerne havde lavet en mini lufthavn. Vi skulle lade   vi arbejdede i den, så outboundsene kunne lære. Vi havde hver en plads i lufthavnen, og tre udvalgte outbounds skulle igennem det hele, mens resten så på.
Jeg sad i Check-in sammen med Paul (Østrig). Vi skulle tjekke dem ind og give dem deres boarding pas. En af dem kunne ikke finde sit pas så hun kunne ikke komme igennem, en af dem havde for meget med så hun måtte pakke om og den sidste gik lige igennem. Men hvad de ikke vidste var at imens vi snakkede med dem havde Nina (Frankrig) puttet ”stoffer” i en af taskerne og Marieke (Schweiz) havde stjålet en af pigernes pas. To rebounds og Nathan og Heloise (Belgien) var deres forældre. Men ikke nok med det så prøvede Heloise at få en af pigerne til at tage en pakke med ”belgisk chokolade” eller måske stoffer ombord på flyet. Vi gjorde det meget godt og stillede dem alle de rigtige spørgsmål såsom har selv pakket din taske og hvor meget vejer den.
Da 2 ud af 3 var kommet igennem check ind skulle de til security. Her sad Malin (Sverige), Marina (Brasilien) og David (Schweiz) med solbriller og det hele for virkelige at leve sig ind i rollen. De tjekkede deres baggage. Her kom kun en af pigerne igennem, fordi de fandt stofferne på den anden. Hun kom i fængsel – en af rotarianerne er politibetjent så det blev det helt store.

Da den sidste var kommet igennem securtiy kom hun ud i selve lufthavnen. Der blev hun mødt af Isadora (Brasilien) som var speakeren i lufthavnen, der på portugisisk annoncerede at gaten var flyttet. Resten af passagerne skyndte os til den rigtige gate, tilbage stod kun pigen, der ikke havde nogen som helst anelse om hvad der foregik. Da hun fandt ud af, at hun skulle spørge om hjælp kom hun frem til den rigtige gate og fløj til hendes land. Hun kom frem og skulle have sin baggage, men hendes kuffert var ikke kommet frem og der var ikke nogen til at tage imod hende. Uheldigt!
Hun var ude på et eventyr, mens os inbounds var ved at flække af grin og de andre outbound sad chokerede på gulvet og kiggede på. De lærte en hel del om hvordan man skal håndterer det og os inbounds blev virkelig gode skuespillere :-)

Vi have efterfølgende sportssession, hvor vi legede ståtrold (stuck in the mud) og andre lege de hævder er australske.


Vi skulle lørdag aften have et talentshow, hvor vi alle skulle optræde med vores talent. Så vi havde eftermiddagen til at øve os. Alle jer der kender mig ved at jeg ikke er talentfuld på nogen som helst måde. Det var ingen af os faktisk så de fleste af inboundsene gik sammen og lavede The Cup Song (google det). På en time lærte vi 6 mennesker at lave den og synge samtidigt, så os der faktisk kunne den i forvejen var ret stolte.
Efter aftensmad var det tid til talentshow. 2 af rotarianerne og Karinas mand Steve var dommere, og der var i alt 7 grupper, der skulle konkurrere. 

De første til at optræde var The Mustard Seeds. En gruppe outbound drenge. De spillede på guitar, tamburin, saxofon og fortalte samtidigt en historie om et frø.  Budskabet var en lille ting bliver hurtigt til noget større. De var underholdende og fik gode point af dommerne.


Derefter var det os. Vi fejlede fuldstændigt, og det gik overhovedet ikke lige så godt, som da vi øvede. Vi fik knap så gode point!
Så var det en rebound, der gik op og fortalte en VIRKELIG dårlig joke. Endnu dårligere point!
Dernæst var det Paul (inbound – Østrig) og en gruppe outbounds. Det var mening at Ryan (inbound) skulle lave et bottleflip, men han fejlede og så skulle Paul spille på ukulele (han er ikke musikalsk OVERHOVEDET) og resten skulle danse. Det var endnu værre end vores optræden!!!


Dernæst var det en rebound, der havde været i Tyskland og en outbound. Han (outbound) spille på guitar og hun (rebound) sang en meget lang tysk sang. Efterfølgende var den en gruppe outbound, der havde lavet en cheesecake rap, og til sidst men ikke mindst var to rebounds gået sammen og de havde lavet et digt. De vandt og fik endda Wendy til at græde. Vindren fik lov til at optræde foran forældre og counsellors søndag formiddag. Jeg var glad for at vi ikke vandt!

Da rotarianerne havde trukket sig tilbage lavede alle udvekslingsstudenterne stoledans – ja du læste rigtigt stoledans for så modne er vi nemlig.
Vi gik efterfølgende ind på vores værelse og havde inbound fest igen. På et meget lille værelse sad vi 9 mennesker: Paul (Østrig), Nathan (Belgien), Malin (Sverige), Heloise (Belgien), Marina og Isadora (Brasilien), David (Schweiz), Sonja (Tyskland) og mig. Vi havde det så sjovt. Vi alle så trætte, at vi havde så meget energi næsten ligesom når du får sukkerchok. Vi lærte Paul nogle gode pickup lines, som han så brugte på outboundsene. 

Most of the squad :)

Marina og jeg 

Heloise og jeg 


Vi gik i seng til midnat, men jeg kunne ikke falde i søvn. Jeg var så træt at jeg ikke kunne sove….

Søndag morgen havde vi igen sat vores vækkeur til klokken 6. Vi var mere end klar til høj musik og lufthorn, men klokken 6.20 var der ikke kommet nogen, så jeg gik ud på gangen på at tjekke. På gangen gik der to rebounds – resten sov stadig, fordi de var så trætte. Karma havde ramt dem! De fik os samlet i salen, hvor vi lavede lidt yoga.

Jeg var på morgenmadsholdet, så jeg skulle ned og hjælpe til med at servere.
Hver gang vi havde et større måltid som morgenmad, frokost og aftensmad skulle vi trække et nummer og det nummer viste, hvor vi skulle sidde. Vi lærte på en måde flere mennesker at kende.

Efter morgenmad skulle vores værelse være ryddet, så de kunne blive tjekket. Forældre og counsellors kom klokken 9, så vi skulle inden sætte stole op og gøre klar. Da forældrene kom var der en masse oplæg for outboundsene som os re- og inbounds ikke rigtigt kunne bruge til noget så vi sad bare og halvsov. Vi blev igen delt ud i landegrupper. Jeg var i gruppe: Danmark, Italien og Spanien sammen med Ali, der sidste år var udvekslingsstudent i Odense. Vi gav dem gode råd især om Danmark og hjalp dem på den måde. Forældrene havde mange spørgsmål og vi kunne heldigvis svare på dem alle sammen :-)

Efterfølgende var det tid til vores optræden. Vi skulle synge vores YEP sang vi havde øvet os på nogle få gange i løbet af weekenden. Det var en sang en pige fra Danmark lavede sidste år sammen med en på daværende tidspunkt outbound der skulle til Tyskland. Melodien til sangen var Que Sera – Justice Crew. Vi sang og lavede vores lille dans og fik et overraskende stort bifald. De to piger læste også deres digt højt for dem.

Efterfølgende var det frokost tid og så skulle vi hjem. Jeg fik sagt farvel til dem alle sammen og så trillede vi hjemad. Vi skulle heldigvis kun køre i 25 minutter for at komme hjem, i modsætningen til andre der havde 6 timers kørsel foran sig.

Hvis du har Facebook synes jeg du skal gå ind og like Rotary Youth Exchange 9630. Der kan I finde videoer og billeder fra de forskellige camps. (ps. Mor du behøves ikke at få Facebook jeg skal nok sende dem til dig i stedet ;-))

Da vi kom hjem var jeg overraskende nok ikke træt, hvilket var godt for i Toowoomba var der The Carnival of Flower. Det er en festival der finder sted hvert år i Toowoomba og alle haver og parker bliver designet. De planter tusindvis af nye planter/buske/blomster, og de fejre at alt springer ud med musik, mad og drikke.
Det er en vigtig tid for Toowoomba eftersom de er The Garden City. Der kommer mennesker fra hele området for at være en del af festen. Som en del af festerne har de Flower, food and wine festival i Queenspark. Det er en festival, hvor de udstiller blomster, sælger vin og mad fra området og spiller musik. Det er oftest australske kunstnere der spiller, så jeg kendte ikke rigtigt nogle af dem som optrådte.
Eftersom jeg havde campen den weekend, kunne jeg ikke rigtigt deltage, men min værtsforældre havde købt en billet til mig til søndag, så vi kunne tage derhen søndag eftermiddag efter campen.

Det havde regnet hele dagen, og det blev værre som tiden gik, men klokken 4 så det ud til at stoppe. Jeg nåede at tage et bad og skifte tøj, inden vi tog afsted. Emma – min ældste værtssøster var kommet fra Brisbane for at tage med os søndag eftermiddag. Så Trish, Steve, Blake, Emma og jeg tog afsted. Vi tog festivalstole, regnjakker og paraplyer med for en sikkerhedsskyld (hvilket var virkelig godt vi gjorde).
Trish, min værtsmor lånte mig sine gummistøvler og en regnjakke, så jeg var klar på det helt store. Det vi kom var det mudret, så gummistøvlerne var en nødvendighed. Vi fandt en plads og Trish, Emma og jeg gik på eventyr på pladsen. Der var utroligt smukke blomster og dekorationer og massere af boder, hvor de solgte vin og mad. En af Steves kammerater fra dengang han spillede fodbold, havde en stand, hvor han solgte camembert ost på brød, så vi fik et par gratis skiver brød med ost.  Det var vores forret. 







Da vi kom tilbage til vores plads begyndte det næste band at spille og nogle af mine værtsforældres venner var kommet for at sidde ved os. Vi lyttede til musikken, og Emma og jeg gik ud for at købe noget at drikke og spise. Vi købte drikkevarer fra Tutti Fruit – jeg købte en pink lemonade og Emma købte en pink lemonade med passion frugt. SUKKKKKER!!!!

Vi gik rundt til de forskellige boder for at finde ud af hvad vi ville have til aftensmad. Emma købte noget brød lignende noget med hvidløg. Men da jeg havde fået så meget mad i løbet af weekend, var jeg ikke rigtigt sulten, så jeg ville bare have hot chips (pomfritter). Jeg fandt et sted, hvor de solgte dem, og jeg spurgt damen bag disken om jeg kunne købe en bakke. Jeg havde fundet pengene frem og det hele, da hun sagde til mig: bare tag dem. Jeg stod og kiggede på hende forvirret i et par sekunder og så gik jeg. JEG FIK GRATIS MAD :-)


Den næste artist gik på klokken 7.45 og vi sad og lyttede til ham, da en af rotarianerne fra min klub samt hans kone og hans søn (12 år gammel) kom for at sidde ved os. De er de sødeste mennesker, og jeg snakkede en del med dem. Der er meget stor chance for at de skal være min 3. værtsfamilie :-)


Sønnen købte dessert og kage, og jeg fik lov til at hjælpe ham med at spise det, så jeg snakke mig ham og vi havde det sjovt.  
Jeg fik også muligheden for at komme hel op foran sammen med en af min nuværende værtsfamilies venner. Hun kendte smutvejen, og vi kom helt op i anden række.


Da vi kom tilbage begyndte det at styrt regne.


Vi sad alle sammen med vores paraplyer, men det kunne ikke gøre det. Vi var alle sammen drivvåde, da klokken blev 9, og det hele var slut.
Vi sagde farvel til dem alle sammen og satte os ind i bilen for at køre hjem. Da vi kom ind i garagen stoppede det SELVFØLGELIG med at regne. TYPISK!

Kan I se hvor våde vi blev? Min bukser var gennemblødte!

Som I kan høre har jeg haft endnu en travl, men fantastisk weekend i godt selvskab.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar