søndag den 12. februar 2017

Ting jeg har lært i min tid her del 2

Jeg har på det sidste ikke haft specielt meget tid eller lyst til at skrive på min blog, men jeg arbejder på sagen! Men for at I ikke bliver snydt så får I endnu en: Ting jeg har lært i min tid her. 

1.    Stol aldrig på en bilist, der kører rundt med et gult markart med bogstavet L på. En person der kører med L-plader er en der er ved at lære at køre bil. I Australien kan folk starte med at lære, når de fylder 16, og før de fylder 17 (ikke nødvendigvis) skal de have kørt 100 timer, med en voksen på passagersættet. Så snart de har været til prøver ”rykker de op”, og de køre nu med P-plader. Når de har kørt med P-plader i 3 år er de helt færdige og behøver derfor ikke længere hverken at køre med L eller P-plader. 

2.    De er meget territoriale. På skolen har alle faste pladser, og hvis du sætter dig et sted som ikke ”tilhører” dig, så bliver det din død. Nu hvor skoleåret er slut og 12. årgang har forladt skolen, så er der krig om at få de gode sæder, og nej jeg joker ikke – der er seriøst krig!
Lige meget om det er i pauserne, i timerne eller efter skole så skal du passe på – det er især farligt fordi jeg er på en pigeskole!

3.    Der er alt for mange hvide biler. Jeg har på fornemmelsen at det er fordi de ikke tiltrækker varmen ligesom mørke bilen, men i hvert fald er omkring 25% af bilerne hvide. I stedet for at lege gul nummerplade, leger jeg hvid bil – det er meget sjovere!

4.   De har ikke så mange kampagner imod spirituskørsel, men i stedet imod folk der kører når de er udmattede. Tag et hvil og forsæt når du er frisk! De store strækninger folk kører hver dag i Australien, da der er så langt mellem alting, gør folk udmattede. Dette er mindst lige så farligt som spirituskørsel, da folk kan falde i søvn bag rettet og derfor miste kontrollen.

5.    Malene kan siges på 100.000 forskellige måder på engelsk, og lige meget hvor mange gange man siger det, så forstår de ikke at det er MA-LE-NØH. Ikke Marlene, Maleny, Malena eller noget som helst andet. 

6.  Australien er forholdsvis bagud hvad det kommer til grøn energi. Vindmøller og solceller ses sjældent, da de er alt for dyrere, hvilket overhovedet ikke giver mening for mig. I Toowoomba har de både meget sol og vind, så det ville være det perfekte sted at placere både solceller og vindmøller, men mange her i Australien har holdningen, at kul er en bedre form for energi. Det er også ret komisk at internettet for mange år siden blev opfundet her i Australien, men alligevel er det (undskyld mit sprog) lort!


7. De bruger ikke deres flag som vi bruger dannebrog. Vi har flaget oppe ved specielle anledninger som fødselsdage og andre helligdage, men sådan er det ikke i Australien. Her bruger de meget sjældent deres flag. Den eneste specielle dag hvor de faktisk bliver brugt den 26. januar (Australia Day). Jeg har i min tid her kun set meget få flagstænger.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar