tirsdag den 25. april 2017

Min anden ferieuge – Påske ferien 2017


En lille fugl har fortalt mig, at jeg i mit sidste blogindlæg helt glemte at fortælle hvad elevationen på Queen Mary Falls er, og det kan vi da ikke have, så jeg blev nødt til at google det, og det viser sig at vandfaldet er 40 meter højt!


Søndag fejrede jeg min første uge sammen med Elizabeth og Arthur ved at tage på udflugt med dem. Vi startede dagen med at tage til Cobb & Co museet for at kigge på gamle biler. Og det gjorde Arthur glad!! Det var gamle Austin biler, og der var mange af dem!! Mens Arthur gik amok over alle de gamle biler gik Elizabeth og jeg en hurtig tur rundt mellem alle bilerne, og så gik vi ellers til Queens Park som ikke var langt derfra. På vores lille gåtur i Queens Park blev vi næsten løbet ned af hundredvis af børn, som var på et påskeløb, hvor de skulle finde ispinde. Jo flere ispinde børnene fandt, jo større påskeæg fik de. 
Da vi kom tilbage var Arthur ved at være færdig med at kigge på biler, så vi kørte til Coles for at købe noget mad vi kunne tage med på en picnic, og derefter kørte vi til Darling Downs Zoologisk have, hvor vi brugte det meste af dagen. Vi tog vores picnickurv med ind og satte os ved nogle borde og bænke og spiste vores frokost. Mens vi spiste frokost kom en af dyrepasserne ud med en slange. Elizabeth hader slanger, så vi holdte os langt væk fra den, men Arthur kunne alligevel ikke lade være, så han fik lov til at holde den.
Efter vores frokost og et slange besøg, fandt vi vores kort frem og gik på eventyr rundt i den lille zoologiske have. Vi så blandt andet krokodiller, krybdyr, EN MASSE fugle
L, kænguruer, koalaer, og så så vi en af dyrepasserene fodre både giraffer og løver, og jeg fik lov til at fodre zebraerne. Haven lukkede klokken 16, og vi var ude derfra 15.45.
På vej hjem kørte vi omkring Elizabeth og Arthurs gamle farm, som de solgt for lang tid siden. De fortalte mig om deres tid som peanuts farmere, og hvordan livet på gården var. 
















Mandag havde Elizabeth igen fri, så vi brugte dagen på at ordne nogle ærinder. Vi brugte en evighed i Telstra (telefonselskab) som man nu gør. Derudover fik vi handlet ind til ugen, og jeg fik sendt en pakke afsted til mit såkaldte hjemland. Mandag aften stod den igen på Rotary. Denne gang var det store drille-Malene-dag. Klubbens præsident Rob havde en yderst god dag, da det første han sagde til mig, da jeg kom ind af døren var….nåh du er da vel nok heldig, at de lukkede dig ud af zoologisk have, jeg troede ellers, at de ville have beholdt dig. Vi var kun omkring 20 til mødet den aften, så det var stille og roligt.

Tirsdag hentede Trish (min første værtsmor) mig klokken 10 – eller den var lidt over 10 for hun for vild på vej herud. Vi kørte direkte til Kingfishers Cafe, hvor vi fik hvad der skulle have været en let brunch, men endte med at være en kæmpe frokost. Efter vi var ved at springe i luften efter al den mad, besluttede vi os for at tage af sted og tage til Spotlight, da jeg manglede nogle ting, og derefter kørte vi til den japanske have for at gå en lille tur rundt og kigge på skildpadder. Det var godt at få snakket med Trish igen, da det er længe siden jeg har set hende. Jeg var hjemme igen klokken 14, og brugte resten af dagen på at ordne nogle småting indtil Elizabeth og Arthur kom hjem. Den aften så vi IGEN MKR – My Kitchen Rules, hvilket efterhånden er blevet noget vi gør hver eneste aften, men jeg har skam ikke noget imod det!!!

Onsdag brugte jeg på at pakke. Arthur og Elizabeth havde en begravelse de skulle til og ud over det skulle de arbejde, så jeg havde en dag helt for mig selv, hvor jeg bare kunne nyde stilheden. Udover at pakke, ordne nogle Rotary ting, og se 13 reasons why, så skete der ikke så meget den dag.

Jeg lavede Rocky Road til at tage med til Rocky 

Torsdag var mit vækkeur sat til klokken 5. Jeg blev nemlig hentet af Monica og Cameron klokken 6.30, da jeg var blevet inviteret til Rockhampton med dem og deres tre piger: Lauren, Emily og Amelia. Som I nok kan huske har jeg tidligere været på ferie med dem, da jeg i januar til til solkysten sammen med dem. Køreturen til Rockhampton tager cirka 7 timer, så vi havde en LAAANNNG tur foran os, og som Monica sagde vi stoppede kun når det var højest nødvendigt.  Det betød at vi kun stoppede for at tanke op, spise frokost eller hvis vi var ved at tisse i bukserne.
8 timer efter vi havde forladt Toowoomba stod vi i Rockhampton hos Monica og Camerons venner Nicola, Glen og deres 11-årige søn Justin, og deres to hunde Smudge og Lily og katten Dora. De ejer en lille gård lidt udenfor Rocky og havde et ekstra lille hus tilknyttet deres eget hus, hvor vi kunne bo. Monica og Cameron fik de ekstra værelse de havde inde i hus, mens os fire piger sov i det ekstra hus. Det var kun en seng, en fold-ud sofa og en madras i huset, så vi skulle slås om sove pladserne. Monica sagde dog at pigerne skulle give mig sengen, så jeg fik lov til at sove godt. De tre piger fik lov til at slås om madrassen og sofaen. 

Vi var nødt til at stoppe ved et Rotary skilt


Smudge
Lily




Fredag var stille og rolig. Jeg stod op klokken 9, og fandt alle børnene i stuen i gang med et brætspil. Jeg sluttede mig til dem, og det endte med at vi brugte hele morgenen på at spille forskellige spil. Resten af dagen blev brugt på absolut ingenting. Jeg læste min bog, jeg legede med børnene, jeg så tv og jeg slappede af, præcis som man skal bruge sin ferie. Den aften var dog lidt mere intens, da Broncos skulle spille mod Titans. Da vi alle sammen er Queenslandere, så heppede vi på Broncos, men Justin skulle selvfølgelig være på tværs, så han heppede på Titans, men det fortrød han vidst, da Broncos endte med at vinde. Han mente bestemt, at de havde snydt, men det er jo ikke først gang vi høre den, så resten af aftenen var det ikke don’t mention the war, men don’t mention the game!




Lørdag tog familien Wilson og jeg ud for at udforske Rockhampton. Vi startede med at køre på turistkontoret, men de havde ingenting vi kunne bruge, da de var blevet hårdt ramt af cyklonen Debbie. Som I nok kan huske fortalte jeg jer, at Queensland blev hårdt ramt af en cyklon i slutningen af marts/starten af april. Rockhampton ligger i det nordlige Queensland, så de blev især ramt. De havde en ekstrem oversvømmelse, som varede helt op til nogle få dage før vi tog derop. Vandstanden var helt oppe på 9 meter. 
Vi kørte fra turistkontoret og kørte ned til floden for at finde markøren, som angav vandhøjden ved alle oversvømmelserne. Derefter kørte vi en tur rundt i Rockhampton og fandt et shoppingcenter, hvor vi kunne købe noget at spise. Vi brugte et par timer i centeret, fordi de manglede nogle ting. Mens vi var inde i en af butikkerne hørte vi pludselig nogle råbe. Det viste sig, at der var en slåskamp midt inde i shopping centeret. Da vi kørte fra centeret spottede vi en frozen yogurt butik, og pigerne gik amok, så vores dessert var fro-yo, hvilket selvfølgelig slet ikke var et problem. På vores tur tilbage fandt vi en lille butik inde midt i en park, som solgte souvenirers så jeg kunne købe en pin til at putte på min blazer. Det vidste sig at parken var lavet af Rotary, da der var et KÆMPE Rotary symbol inde midt i parken. På vores tur har vi set Rotary symboler overalt, nogle steder blev vi endda nødt til at stoppe, da Cameron mente at vi var nødt til at få et billede. Det blev en joke at vi blev forfulgt af Rotary hvor end vi var.














Søndag var det officielt påske, så jeg stod op til en tallerken fyldt med chokolade. Vi lavede ingenting søndag, da det var påske og vi bare skulle slappe af. Søndag aften pakkede vi alle vores ting sammen, så vi var klar til at køre hjem tidligt mandag morgen.




Jeg fik min første Chiko – en australsk delikatesse. Første og sidste gang!
Mandag brugte vi hele dagen på at køre. Vi sagde farvel til Justin, Nic og Glen klokken 7, og kørte halvanden time inden vi stoppede igen, hvor jeg formåede at falde i søvn. Vores første stop var ved et andet hold venner, hvor vi fik noget at spise og de fik snakket lidt. Vi kørte derfra klokken 11, og stoppede ikke før vi skulle tanke og have frokost. Vores sidste stop var hos Monicas forældre, hvor vi var i et par timer. Vi var tilbage klokken 19 efter en MEGET lang dag. Da jeg kom hjem sagde jeg farvel og tak til Monica og Cameron, og de kørte hjem. Vi havde spist hele dagen, så jeg havde ikke brug for en stor aftensmad, så det blev bare til en æg og bacon sandwich. Jeg mødte også min nye housemate – Ben. Ben skal bo i værelset ved siden af mig fra mandag til fredag hver uge, da han går på skole i nærheden. Ben er 17 år og 2 meter høj, og bor hos Elizabeth og Arthur, fordi han er ordblind og skal gå på en speciel skole, der kun findes 7 steder over hele Australien. Hans forældre bor ved kysten, så de kører ham til Toowoomba hver mandag og henter ham efter skole fredag. Det er mærkeligt at have en mere boende, men han er utroligt stille og bruger 99% af siden tid på at se tegnefilm på TV.

Tirsdag sov jeg længe, hvilket jeg virkelige trængte til. Jeg havde igen skole, så jeg havde ingen planer før senere på dagen, så jeg brugte morgenen på at vasketøj og rydde op. Klokken 14.30 kom Elizabeth hjem for at hente mig, og køre mig til Laurel Bank Park, hvor jeg var blevet inviteret til en picnic. Nogle af pigerne på skolen havde amerikanske udvekslingsstudenter for ugen, så de havde arrangeret en rigtig australsk picnic. Vi var en stor gruppe samlet som spillede cricket, hørte musik og spiste australsk mad.  Elizabeth kom og hentede mig klokken 18 efter alle var taget hjem. LBP er en park man IKKE skal færdes i, når det er mørkt, men det var okay for Oscar (Taylors kæreste) og jeg var der sammen, så det var ikke så slemt. Oscar og jeg blev hentet på samme tid, så det var perfekt timing, og vi kom begge sikkert ud af parken.





Onsdag var det igen tid til skole. Det var røv surt at skulle tidligt op igen, og tage skole uniform og køre i skole, men det var endnu værre, da det gik op for mig, hvor kedeligt det egentligt er. Tiden gik sååååå langsomt!!!!!

Jeg er udmærket godt klar over, at min ferie sluttede der, men det gav mening også at nævne nogle ting, der skete i løbet af min første uge tilbage.

Torsdag aften havde vi en Rotary middag klokken 17.30 ved TAFE. I begyndelsen af mit udvekslingsår havde jeg en middag ligesom denne, så det var ikke nyt for mig. Denne gang serverede de fisk og skaldyr.
Elizabeth sluttede klokken 16, så jeg gik ned til Grand Central efter skole og mødte hende. Inden vi tog hjem skulle vi lige til Woolies for at handle ind til mine drømmekager, som jeg skulle bage til weekenden (forklaring kommer senere). Vi var hjemme klokken 16.45, og havde præcist en halv time til at vasketøj, bage en kage og gøre os klar til middagen, så det hele forgik i meget høj hastighed. Hvordan Elizabeth og jeg formåede at bage en god kage på så kort tid er mig et mysterium, men vi klarede det. Vi var dog en halvtime for sent på den til middagen, men det var en 17.30 start til en 18.00 middag, så det var ikke så galt. Vi var heldigvis ikke de sidste til at komme. Det var en virkelig god middag, og jeg formåede at holde mig fra krabber og rejer, hvilket jeg var virkelig stolt af. Jeg fik også lov til at få en rundtur i køkkenet, så jeg var ret speciel hehe ;-) Der var 6 borde med 8 ved hvert, så vi 48 mennesker samlet, men ikke alle var rotarianere, da folk havde taget venner og familie med til middagen.

Fredag aften tog Elizabeth og jeg ind for at se The Glennie Schools musical. Min første værtsmor Trish kørte mig hjem efter skole, og jeg havde hele huset til mig selv, så jeg gik straks i gang med at bage flere drømmekager!! Elizabeth kom hjem klokken 18, og vi skulle være ud af døren klokken 18.15, så vi havde forholdsvist travlt, da stykket begyndte klokken 18.30. Glennie er en anden pigeskole her i Toowoomba, og alle tre af Arthur og Elizabeths piger gik der dengang de gik i skole. Nu er Elizabeth i bestyrelsen, så hun fik billetterne til stykket gratis. Vi havde så travlt at vi var nødt til at spise i bilen. Da vi ankom ved teateret var der ingen mennesker, og dørene var lukket. Vi troede vi havde misset stykket, men det viste sig at stykket først begyndte klokken 19. FLOT! Vi stressede over ingenting!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar