lørdag den 12. november 2016

Twas the night before Melbourne Cup

Mandag den 31. oktober var dagen før Melboune Cup, og det fejerede vi selvfølgelig til Rotary.
Melbourne Cup er en Australiens største hestevæddeløb. Det holdes en gang om året og omtales som ”løbet der stopper nationen”. Løbet er altid på den første tirsdag i november, og har været det lige siden 1861. Det er en speciel dag, fordi mange tager fri fra arbejde og holder sammenkomster netop den dag. Da vi normalt holder Rotary møde om mandagen, og eftersom vi havde et møde dagen før, var det naturligt, at vi skulle fejre det. Det var en aften, hvor partnere var velkommen og alle skulle møde op i deres stiveste puds. Jeg var så glad for det var en undskyldning for mig til at have en af mine lange kjoler på. YAAAAAYY!

I Melbourne er denne dag en feriedag, men i resten af Australien stopper folk arbejder eller holder lang frokost for at se racet i TV. 
Nogle mennesker sætter penge på bestemte hestene, mens andre gambler med ”sweeps”. I ”sweeps” betaler folk et lille beløb fx 1, 2 eller 5 dollar, og trækker en tilfældig hest. Første, anden og tredje deler de penge der er samlet ind. Dette var netop hvad vi gjorde til Rotary. Min værtsfar købe to til mig. Jeg fik Grey Lion og Gallente (jeg kan fortælle jer at jeg ikke vandt en SK*D), og ja de stavede mit navn forkert IGEN!




Vi startede som sædvanligt med en velkomst, og så begyndte vi at spise. Vi fik det helt store tag-selv bord. Rummet var pyntet op, så der på bordene stod en lille hest. Min counsellor Tim spurgte om jeg ville være lotteri-pige, så jeg skulle trække rytterne. Jeg trak 6 numre og de numre viste hvem der skulle ”ride” i vores eget lille Melbourne Cup. Tim styrede aftenen, så han stod for det hele (pånær maden, men det tror jeg så også at vi alle sammen er glade for), så han var en travl mand. Han havde bagerst i lokalet lavet en lille spilleplade. 2 medlemmer fik lov til at slå med terningerne. Den ene slog for hvem af rytterne der skulle flytte og den anden slog for hvor mange felter personen skulle flytte. Der var til sidst 3 vindere.

Som til selve racet havde vi ”Fashions On The Field”, hvilket er det største fokuspunk for racet i Melboune. Tøjet tiltrækker meget opmærksomhed fordi kvinderne møde op i fine kjoler med en fascinator på hovedet, og mændene i deres fineste jakkesæt. Vi havde naturligvis også sådan en konkurrence vores med 3 kategorier: mænd, kvinder og par.
I mandekategorien vandt Guy (ja det er hans navn). Han kom i et par pink bukser. I par kategorien vandt et ældre ægtepar, som havde matchende hatte, lavet af poser med avisudklip fra løbet på. Og i damekategorien var der mange at vælge i mellem, men overraskende nok vandt jeg, hvilket jeg overhovedet ikke havde set komme. Jeg fik en lille pokal med en finger i (det var jo trods alt Halloween).


Vi fik som sædvanligt dessert, og denne gang var der is, frugt og flere forskellige kager at vælge imellem. Det var lækkert. ALT FOR LÆKKERT!
Efter dessert havde vi auktion. Vi solgte papirhattene, som var grunden til at parret havde fundet fashions on the field, og en jokey-trøje.


  
Det var en anderledes aften, men vi havde det hylde sjovt og det er helt sikkert en aften jeg vil huske forevigt! 

Jeg er ked af at jeg ikke har flere billeder fra aftenen, men så snart jeg får fingerne i nogle flere oploader jeg dem. So stay tuned. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar