tirsdag den 13. juni 2017

Safari – Dag 15

Alice Springs til Barkley


Dette var en af de dage, hvor vi bare skulle køre, men vi var dog så heldig at der var nogle der var værd at se på vejen, og at vi ikke bare skulle sidde i bussen og trille tommelfingre hele tiden.





Dagens køretur var på 8 timer, så vi var godt klar over at vi ville køre en del den dag, men vi havde to ting at se frem til.
1)    At krydse Tropic of Capricorn
2)    Devil’s Marbles
Og selvfølgelig en god tid på bussen.

Når man kører fra Alice Springs kommer man til Larapinta, hvor man krydser Stenbukkens vendekreds. Tropic of Capricorn også kendt som Stenbukkens vendekreds er den breddegrad, der krydser igennem Australien, Sydafrika og Sydamerika. Dette sted er markeret med et monument, da vendekredsen adskiller tropen (mod nord) og den tempererede zone (mod syd). Denne vendekreds passerer også gennem Rockhampton på Queenslands østkyst, som I måske kan huske jeg tog billeder af, da jeg var i Rocky i påskeferien.





5 timers kørsel og en lang lur senere var vi ved Devil’s Marbles, hvor vi skulle have frokost. Devil’s marbles er blandt Australiens mest berømte sten. Devils marbles er placeret i det traditionelle land af Warumunga, Kaytetye, Alyawarra og Warlpiri folket. De kaldes for Devils Marbles Karlu Karlu, som bogstaveligt talt oversættes som 'runde stenblokke'. Devils Marbles er lavet af granit og er blevet drevet af erosion i løbet af millioner af år. De varierer i størrelse, fra 50 centimeter op til seks meter på tværs. Mange af de gigantiske sten er usikre og balancerer ovenpå hinanden og synes at udfordre tyngdekraften. De fortsætter med at knække og ødelægges den dag i dag.





















Vi havde en halvtime til at se stedet inden vi skulle have frokost, og endnu en gang var det wraps!

Fra Devil’s Marbles havde vi en køretur på godt fire timer før vi var ved Barkley Roadhouse, hvor vi skulle overnatte. Det betød at vi skulle se en film, og vi havde alle sammen håbet på, at det ville blive en god en, men Heloise, som valgte filmen, valgte Red Dog, og den film er død kedelig (når man har set den en gang), så jeg faldt i søvn i stedet.
Da vi kom frem ved campingpladsen slog vi vores stretchere ud, og fandt vores ting frem, og så gik vi til poolen, da det var forholdstvist varmt udenfor.
Poolen var kold, men ikke ligeså kold som poolen i Port Augusta, så vi hoppede i. Det endte dog ikke godt, da vi var alt for mange i poolen og rigtig mange kom til skade. Corri slog Nathan i hovedet med en stang ved et uheld, jeg skød Lukas i hovedet med en bold (første gang var det et uheld, anden gang var det ikke), en af pigerne slog sin hånd, og jeg slog min fod i poolen og så smækkede Oceane en dør i hovedet på mig, da vi var på vej ud af poolen, så det var en rigtig god dag.

Folk var restløse den aften. Mange sad og snakkede rundt om et bord, men jeg fandt det ikke interessant, så jeg gik en tur sammen med Jona, og vi fik en god snak. Mens vi sad og snakkede kom Corri og Oceane op til os og sagde, at de havde fundet en ko midt på campingpladsen, og den gik frit rundt. Jona og jeg troede ikke på dem, så vi gik med dem rundt for at finde den igen. Og de havde ret. Midt i det hele var der en ko, og jeg var så nysgerrig at jeg ville tættere på den, og de andre fulgte efter mig, men det var ikke en god idé da den dumme ko begyndte at jagte os. Vi gik tilbage til John for at finde ud af hvorfor der var en ko på campingpladsen, men John tog det helt roligt, og sagde at koen sikkert bare var sluppet løs. 
Da vi gik tilbage for at finde koen var den væk!

Dette var den sidste nat, hvor vi måtte sove udenfor, så vi nød den virkelig. Heloise var dog bekymret for at koen ville komme tilbage og trampe på hende, men det glemte hun da vi alle gik i seng. Milena, Sonja og jeg kunne ikke falde til ro den aften, og det var Heloise sur over, så hun flyttede sin stretcher væk fra os, hvilket fik os til at grine endnu mere. Hver nat har Sonja en kamp om at finde sine ting men som tysker er hun meget organiseret, så når hun mister noget vil hun ikke indrømme det. Det er dog ofte Milena og jeg der gemmer hendes ting, især hendes lille skildpadde bamse, som hun elsker meget højt, for i løbet af aftenen mister hun den mindst 3 gange, og hver gang flipper hun helt ud!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar